Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi – streszczenie Streszczenie książki Dale’a Carnegie’ego „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” gdzie autor podaje instrukcje i rady, które na przestrzeni dziesięcioleci, odkąd ta książka została po raz pierwszy opublikowana, pomogły tysiącom ludzi stać się sławnymi w społeczeństwie i odnosić sukcesy we wszystkich przedsięwzięciach. Spadkobiercy autora poprawili i nieznacznie zaktualizowali tekst, potwierdzając jego aktualność nawet teraz, na początku nowego wieku.CZĘŚĆ PIERWSZAPodstawowe techniki kontaktów z ludźmiNie krytykuj, nie potępiaj ani nie narzekaj. Natura ludzka jest taka, że oni nie lubią przyznawać się do winy. Kiedy ludzie są krytykowani, rzadko reagują dobrze i często stają się defensywni i mają urazę do krytyka. Aby dobrze obchodzić się z ludźmi, nie wolno nam nigdy krytykować, potępiać ani narzekać, ponieważ nigdy nie doprowadzi to do pożądanego zachowania.Szczerze doceniaj, bo docenienie to jedno z najpotężniejszych narzędzi na świecie. W obliczu krytyki ludzie rzadko pracują z maksymalnym potencjałem, ale szczere uznanie wydobywa z nich to, co najlepsze. Docenienie nie jest jednak zwykłym pochlebstwem, musi być szczere, znaczące i pełne szacunku.Nie masz czasu na czytanie? Słuchaj audiobooka na YouTube. Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi – streszczenie (audiobook)Wzbudź w drugiej osobie gorliwe pragnienie. Aby uzyskać od drugiej osoby to, czego chcemy, musimy zapomnieć o naszej własnej perspektywie i zacząć patrzeć na rzeczy z punktu widzenia innych. Kiedy potrafimy połączyć nasze pragnienia z ich pragnieniami, stają się chętni do współpracy z nami i możemy wspólnie osiągać nasze cele.CZĘŚĆ DRUGASześć sposobów, które sprawią, że ludzie będą cię lubićZainteresuj się innymi ludźmi. „Możesz zdobyć więcej przyjaciół w ciągu dwóch miesięcy, jeśli się nimi zainteresujesz, niż w ciągu dwóch lat, jeśli zainteresują się tobą”. Jedynym sposobem na nawiązanie trwałych przyjaźni o wysokiej jakości jest nauczenie się autentycznego zainteresowania nimi i ich zainteresowaniami.Uśmiechaj się. Szczęście nie zależy od okoliczności zewnętrznych, ale raczej od postaw wewnętrznych. Uśmiechy są darmowe i mają niesamowitą zdolność sprawiania, że inni czują się cudownie.Pamiętaj, że imię osoby jest dla niej najsłodszym i najważniejszym dźwiękiem. „Przeciętny człowiek jest bardziej zainteresowany własnym imieniem, niż wszystkimi innymi imionami na świecie razem wziętymi”. Ludzie tak bardzo kochają swoje imiona, że często przekazują duże sumy pieniędzy tylko po to, by nazwać budynek swoim imieniem. Możemy sprawić, że ludzie poczują się niezwykle docenieni i ważni, pamiętając ich imię. Poświęć trochę czasu, aby stać się dobrym w zapamiętywaniu imion.Bądź dobrym słuchaczem, zachęcaj innych do mówienia o sobie. Najłatwiejszym sposobem na zostanie dobrym rozmówcą jest stanie się dobrym słuchaczem. Aby być dobrym słuchaczem, musimy dbać o to, co ludzie mają do powiedzenia. Większość ludzi nie potrzebuje zabawnego partnera do rozmowy; chcą tylko kogoś, kto ich wysłucha.Rozmawiaj w kategoriach zainteresowania drugiej osoby. Drogą do serca człowieka jest rozmowa o tym, co on najbardziej ceni. Jeśli porozmawiamy z ludźmi o tym, co ich interesuje, poczują się docenieni i w zamian docenią nas.Spraw, aby druga osoba poczuła się ważna, i zrób to szczerze. Złotą zasadą jest traktowanie innych ludzi tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani. Uwielbiamy czuć się ważni, podobnie jak wszyscy inni. Ludzie będą z nami rozmawiać godzinami, jeśli pozwolimy im mówić o sobie. Jeśli uda nam się sprawić, by ludzie poczuli się ważni w szczery i doceniający sposób, zdobędziemy wszystkich przyjaciół, o jakich moglibyśmy marzyć.CZĘŚĆ TRZECIAJak przekonać innych do twojego sposobu myśleniaJedynym sposobem, najlepszego wykorzystania kłótni, jest jej unikanie. Ilekroć kłócimy się z kimś, bez względu na to, czy wygrywamy, czy przegrywamy kłótnię, zawsze przegrywamy. Druga osoba poczuje się upokorzona lub wzmocniona i będzie starała się jedynie wzmocnić swoją pozycję. Musimy starać się unikać kłótni, kiedy tylko możemy.Okazuj szacunek dla opinii drugiej osoby. Nigdy nie mów „Mylisz się”. Nigdy nie wolno nam otwarcie mówić ludziom, że się mylą. Będzie to służyło tylko do obrażania ich i obrażania ich dumy. Nikt nie lubi być poniżany, nie możemy być tak dosadni.Jeśli się mylisz, przyznaj to szybko i dobitnie. Ilekroć się mylimy, powinniśmy to natychmiast przyznać. Kiedy walczymy, nigdy nie mamy dość, ale poddając się często dostajemy więcej, niż się spodziewaliśmy. Kiedy przyznajemy, że się mylimy, ludzie nam ufają i zaczynają sympatyzować z naszym sposobem myślenia.Rozpocznij w przyjazny sposób. Jeśli zaczniemy nasze interakcje z innymi w przyjazny sposób, ludzie będą bardziej otwarci. Nawet jeśli jesteśmy bardzo zdenerwowani, musimy być przyjaźni, aby wpływać na ludzi na nasz sposób myślenia.Zacznij od pytań, na które druga osoba odpowie twierdząco. Nie zaczynaj od podkreślania aspektów, w których ty i druga osoba się różnicie. Zacznij od podkreślania i kontynuuj podkreślanie rzeczy, w których się zgadzamy. Nigdy nie mów komuś, że się myli, ale raczej prowadź go tam, gdzie na wszystkie pytania będzie odpowiadał „tak”.Niech druga osoba dużo mówi. Ludzie nie lubią słuchać naszych przechwałek, lubią sami rozmawiać. Niech zracjonalizują i opowiedzą o pomyśle, bo we własnych ustach będzie im to smakowało znacznie słodsze.Niech druga osoba poczuje, że pomysł należy do niej. Ludzie z natury bardziej lubią pomysły, do których sami przychodzą, niż te, które są im przekazywane na tacy. Pomysły najlepiej zrealizować, pozwalając innym myśleć, że sami do nich doszli.Spróbuj spojrzeć na sprawy z punktu widzenia drugiej osoby. Inni ludzie często się mylą, ale nie możemy ich potępiać. Musimy starać się je zrozumieć. Sukces w kontaktach z ludźmi wymaga życzliwego zrozumienia punktu widzenia drugiej osoby.Okazuj sympatię do pomysłów i pragnień drugiej osoby. Ludzie pragną współczucia. Chcą, abyśmy rozpoznali wszystko, czego pragną i czują. Jeśli potrafimy sympatyzować z innymi, oni również docenią naszą stronę i często przejdą do naszego sposobu myślenia.Odwołaj się do szlachetniejszych motywów. Każdy lubi być chwalebny we własnych oczach. Ludzie wierzą, że robią rzeczy ze szlachetnych i prawych moralnie powodów. Jeśli potrafimy odwołać się do szlachetnych pobudek innych, możemy skutecznie przekonać ich do podążania za naszymi ideami.Dramatyzuj swoje pomysły. W tym szybko zmieniającym się świecie samo stwierdzenie prawdy nie wystarczy. Prawda musi być żywa, interesująca i dramatyczna. Telewizja robi to od lat. Czasami pomysły nie wystarczają i musimy je udramatyzować.Rzuć wyzwanie. To, co najbardziej motywuje ludzi, to gra. Każdy pragnie się wyróżniać i udowodnić swoją wartość. Jeśli chcemy, aby ktoś coś zrobił, musimy rzucić mu wyzwanie, a on często podniesie się, by mu sprostać.CZĘŚĆ CZWARTABądź przywódcą: jak zmieniać ludzi nie zrażając ich i nie zniechęcającZacznij od pochwały i szczerego uznania. Ludzie będą robić coś zmuszeni krytyką lub żelazną pięścią przywódcy, ale będą czynić cuda, gdy będą chwaleni i doceniani.Pośrednio zwracaj uwagę na błędy ludzi. Nikt nie lubi popełniać błędów, zwłaszcza przed innymi. Łamanie i obwinianie służy jedynie upokorzeniu. Jeśli subtelnie i pośrednio pokażemy ludziom błędy, docenią nas i będą bardziej skłonni do poprawy.Porozmawiaj o własnych błędach, zanim skrytykujesz drugą osobę. Kiedy coś pójdzie nie tak, wzięcie odpowiedzialności może pomóc przeciągnąć innych na swoją stronę. Ludzie nie lubią brać na siebie całej winy, a przypisywanie sobie błędów pomaga usunąć żądło z naszej krytyki innych.Zamiast wydawać bezpośrednie rozkazy, poproś. Nikt nie lubi przyjmować rozkazów. Jeśli będziemy oferować sugestie, a nie rozkazy, zwiększy to zaufanie innych i pozwoli im szybko uczyć się na błędach.Niech druga osoba zachowa twarz. Nic tak nie umniejsza godności człowieka, jak obraza jego dumy. Jeśli nie potępimy naszych pracowników na oczach innych i nie pozwolimy im zachować twarzy, będą zmotywowani do lepszej pracy w przyszłości i będą pewni, że mogą.Chwal każdy postęp. Ludzie uwielbiają otrzymywać pochwały. Jeśli naprawdę chcemy, aby ktoś się w czymś ulepszył, musimy chwalić każdy jego postęp. Zdolności więdną pod wpływem krytyki, rozkwitają pod wpływem zachęty.Daj drugiej osobie dobrą reputację, której można sprostać. Jeśli damy ludziom wspaniałą reputację, której trzeba będzie sprostać, będą chcieli ucieleśniać cechy, którymi ich opisaliśmy. Ludzie będą pracować energicznie i pewnie, jeśli wierzą, że mogą być lepsi.Używaj zachęty. Spraw, aby problem wydawał się łatwy. Jeśli pożądany rezultat wydaje się doniosłym zadaniem, ludzie się poddadzą i stracą motywacje. Ale jeśli problem ma łatwe rozwiązanie, chętnie skorzystają z okazji wykazać się. Jeśli określimy cele jako małe i łatwe, zobaczymy dramatyczny wzrost pragnienia i sukcesu naszych pracowników.Spraw, aby druga osoba była zadowolona z robienia tego, co sugerujesz. Ludzie najczęściej zareagują dobrze, gdy zapragną wykonać to co im polecasz. Jeśli chcemy wpływać na ludzi i stać się skutecznymi przywódcami, musimy nauczyć się formułować nasze pragnienia w kategoriach pragnień innych. Popularnonaukowa Dale Carnegie